In English

 
Kontrast Tekststørrelse: A A A

Bruksendring

Generelt

Beskrivelse

Hvis du ønsker å få gjennomført et tiltak som medfører bruksendring av boligen/bygningen din, må du søke kommunen om tillatelse. Det betyr at tiltaket ikke kan settes i gang før tillatelse er gitt av kommunen. En bruksendring kan for eksempel være å etablere en egen leilighet i underetasjen i boligen der det før har vært soverom, hobbyrom eller lignende. En ren endring i bruk uten bygningsmessige endringer kan også være søknadspliktig. Et eksempel kan være et uthus som tas i bruk som anneks. Søknaden må utformes av et firma som har kompetanse til å gjennomføre en søknadsprosess (ansvarlig søker). Det kan for eksempel være en byggmester, entreprenør eller arkitekt. Bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel innenfor samme bruksenhet (for eksempel å gjøre om en kjellerbod til kjellerstue) kan du søke tillatelse om selv uten å engasjere et firma. (Se Byggetiltak på bebygd eiendom).
I særlige tilfelle kan kommunen etter søknad gi deg personlig ansvarsrett. Det betyr at du gjennomfører tiltaket selv (er selvbygger). For å være selvbygger må du sannsynliggjøre at du er i stand til å utføre det arbeidet du har søkt om å få gjøre selv.
 

Målgruppe

Hus og bygningseiere

Kriterier/vilkår

For å kunne sette i gang tiltaket må søknaden, og eventuelt søknad om dispensasjon fra vilkårene, være godkjent av kommunen. Følgende vilkår må være oppfylt:

  • Nabovarsling må være foretatt
  • Tiltaket må oppfylle alle relevante byggtekniske krav
  • Tiltaket må ikke være i strid med kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan
     

Pris for tjenesten

 

 

Samarbeidspartnere

 

Eksterne lenker

Statens bygningstekniske etat:http://www.be.no/
 
 
 

Regelverk

Gjeldende lov og regelverk

Forvaltningsloven:http://www.lovdata.no/all/nl-19670210-000.html
Plan- og bygningsloven:http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20080627-071.html&emne=plan*&&
Forskrift om byggesak:http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20100326-0488.html

 

Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Hvis du ikke kan søke selv (se beskrivelsesfeltet), må du ta kontakt med et firma som kan stå ansvarlig for hele søknadsprosessen. Firmaet vil være ansvarlig søker og sender søknaden på dine vegne. Det vil fungere som et bindeledd mellom deg som tiltakshaver (byggherre), kommunen og andre ansvarlige som skal bistå med å gjennomføre tiltaket.

Søknadsskjema

 

Søknadsfrist

 

Søknaden sendes til

Tranøy kommune
Postmottak
9304 Vangsvik
 

Søknadsbehandling

Hvis søknaden er fullstendig og tiltaket ikke er i strid med bestemmelsene gitt i plan- og bygningsloven med forskrifter, skal kommunen gi tillatelse innen en bestemt frist (se under). Søkeren og de som eventuelt har gjort merknader får et skriftlig vedtak. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket.

Saksbehandlingstid

En søknad om tillatelse som ikke medfører dispensasjon fra vilkårene skal avgjøres av kommunen innen 12 uker. Byggesaksgebyret skal reduseres med 25 % for hver påbegynte uke tidsfristen overskrides.
Foreligger det i tillegg ikke merknader fra naboer/gjenboere og uttalelser fra annen myndighet ikke er nødvendig, skal kommunen avgjøre saken innen 3 uker. Hvis kommunen ikke har avgjort søknaden før fristen har gått ut, regnes tillatelse for gitt forutsatt at det du søker om ikke er i strid med reglene.
Kommunen kan forlenge disse fristene hvis saken er særlig komplisert, krever ekstra politisk avklaring eller tillatelse/samtykke fra andre myndigheter. Hvis fristen forlenges, skal søkeren få melding om dette så fort det blir klart at fristen ikke vil bli holdt.
 

Vedlegg


Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra vedtaket er mottatt. Du velger selv om du vil at ansvarlig søker (eller for eksempel en advokat) skal fremme klagen for deg. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Fylkesmannen, som avgjør om klagen skal tas til følge.

 

Kontakinformasjon


Ansvarlig enhet: Plan og næring
Ansvarlig leder: Audun Sivertsen
Saksbehandler/kontaktperson: Ted Skoglund
Avtale med saksbehandler kan gjøres ved henvendelse til kommunen

Telefon:  77874000
Telefaks: 77874001
E-postadresse: postmottak@tranoy.kommune.no

Postadresse: Tranøy kommune, 9394 Vangsvik
Besøksadresse: Kommunehuset, Vangsvik
Åpningstid: 0800 – 1545 (vinter) til 1500(sommer)


 

Andre opplysninger

 

Dato opprettet 02.02.2010
Ajouransvarlig: Ted Skoglund

Dato oppdatert 04.09.08
Publiseringsdato

  • Opprettet av John Olav Edvardsen
  • Opprettet den 20.apr.2011
  • Sist oppdatert den 10.jun.2011
Del på Facebook     Del på Twitter Twitter     Skriv ut Skriv ut Tips en venn Tips en venn